Aandacht voor jouw boek in de media
Uitgeverijen hebben soms weinig tijd of ruimte voor de publiciteit van een nieuw verschenen boek. Wij nemen dit van ze over
Dat doen we ook voor schrijvers die hun boek in eigen beheer uitgeven, een faciliterende uitgeverij inschakelen of bij een kleinere uitgeverij terechtkomen.
De boeken en de schrijvers brengen we zo veel en goed mogelijk onder de aandacht, onder meer in- en met behulp van de media.
Het gaat dan niet alleen om print, zoals kranten en tijdschriften. Maar ook over radio, televisie, podcasts, en online media, zoals Facebook- en Instagroepen, Booktokkers, recensiekanalen en literaire platforms.
Wij gebruiken hiervoor een speciale tool waarmee we feitelijk alle journalisten en media van Nederland, België en Luxemburg kunnen bereiken.
Om de juiste selectie te maken zoeken we met deze tool bijvoorbeeld op:
- de titel van een medium
- de naam van een journalist
- het type platform (bijvoorbeeld vakbladen)
- landelijke, regionale en lokale media
En op onderwerp.
Wij verleiden de media om jouw boek aandacht te geven. Met ijzersterke persberichten. Met relevante kruisverbanden en interessante extra informatie over jou als schrijver.
Media lopen niet aan onze leiband, maar we hebben dus wel alle faciliteiten om ze op de hoogte te stellen. En de capaciteiten om dat op een aansprekende manier te doen.
Er loopt een aantal beren op de weg naar media-aandacht
- De boekenmarkt is een nichemarkt. De boekkaternen bij de landelijke dagbladen worden steeds kleiner. In Nederland alleen verschijnen al 75 boektitels per dag. Journalisten moeten uit de overvloed aan persberichten kiezen waarover ze schrijven.
- Soms past het niet in het programma of thema dat een medium voor ogen heeft, of krijgt een boek, dat lijkt op de jouwe, voorrang.
- En het krijgen van media-aandacht is ook nog eens geen garantie voor boekverkoop. Er zijn zat voorbeelden van boeken en auteurs die veel aandacht krijgen en toch slecht verkopen. En andersom.
- Soms duurt het lang voordat er aandacht aan een boek gegeven wordt. Na maanden is jouw boek opeens toch relevant, bijvoorbeeld omdat jouw onderwerp in het nieuws is. Dus als ons persbericht niet direct resultaat oplevert, wil dat niet zeggen dat het geen zin had. Het helpt zeker voor je naamsbekendheid; jouw naam en de titel van je boek hebben ze wél voorbij zien komen.
Kortom: media-aandacht is belangrijk,
en de concurrentie is moordend
Het benaderen van media is mensenwerk, een boek verdient persoonlijke aandacht.
- Publiciteit genereren is arbeidsintensief. Ook daarom zorgen we dat jouw nieuws op de juiste plek terechtkomt.
- We maken een planning, want we willen niet te vroeg en niet te laat zijn met ons persbericht.
- We schrijven relevante en nieuwswaardige berichten.
Zorg dat jouw boek aan relevantie wint en bij de juiste media terechtkomt. Haal alles eruit wat erin zit.
Lees ook: Maak meer van je boekpresentatie