Aandacht voor je fonds,
in de media
Natuurlijk heb je je eigen publiciteitsmedewerkers.
Maar soms heb je te weinig tijd of ruimte voor de publiciteit van een nieuw te verschijnen boek
We nemen dit graag van je over.
Met de inzet van ons team brengen we boeken en hun schrijvers zo veel en zo goed mogelijk onder de aandacht, onder meer in- en met behulp van de media.
Het gaat dan niet alleen om print, zoals kranten en tijdschriften. Maar ook over radio, televisie, podcasts, en online media, zoals Facebook- en Instagroepen, Booktokkers, recensiekanalen en literaire platforms. Wij gebruiken hiervoor een speciale tool waarmee we feitelijk alle media, platforms en journalisten van Nederland kunnen bereiken.
Wij verleiden ze om boeken en hun schrijvers aandacht te geven. Met ijzersterke persberichten. Met relevante kruisverbanden en interessante extra informatie over de schrijver.
Om de juiste selectie te maken zoeken we met deze tool bijvoorbeeld op:
- de titel van een medium
- de naam van een journalist
- het type platform (bijvoorbeeld vakbladen)
- landelijke, regionale en lokale media
- én onderwerp
Media en/of journalisten lopen niet aan onze leiband, maar we hebben dus wel alle faciliteiten om ze op de hoogte te stellen. En de capaciteiten om dat op een aansprekende manier te doen.
Je weet dat er een aantal beren op de weg naar media-aandacht loopt
- Boekkaternen in dagbladen worden steeds kleiner. In Nederland alleen al verschijnen 75 boektitels per dag. Journalisten moeten uit de overvloed aan aanbod kiezen waarover ze schrijven
- Soms past het niet in het programma wat een medium voor ogen heeft, of is er een uitgave die lijkt op de jouwe, die voorrang krijgt
- Het krijgen van media-aandacht is ook nog eens geen garantie voor boekverkoop. Er zijn zat voorbeelden van boeken en auteurs die veel aandacht krijgen en toch slecht verkopen. En andersom
- Soms duurt het lang voordat er aandacht aan een boek gegeven wordt. Na maanden is het boek opeens toch relevant, bijvoorbeeld omdat het onderwerp in het nieuws is
Kortom: media-aandacht is belangrijk,
maar de concurrentie is moordend
Daarom verdient elk boek persoonlijke toewijding. En is het benaderen van media mensenwerk
- Publiciteit genereren is arbeidsintensief. Ook daarom moeten we ervoor zorgen dat nieuws over je nieuwe boeken direct op de juiste plek terechtkomt
- We maken een scherpe planning, want we willen niet te vroeg en niet te laat zijn met het persbericht
- We willen relevant en nieuwswaardig zijn
Zorg dat je uitgaven aan relevantie winnen en bij de juiste media terechtkomen.
Haal alles eruit wat erin zit.