De schrijver als merk
Hoe word je bekend?
Als je veel gelezen wordt. Maar andersom ook
Want heb jij ooit een product gekocht of een dienst afgenomen waar je nog nooit van gehoord had? Vast niet.
Waarom drink je liever Coca Cola dan zomaar een fles bruine prik?
Iedereen kent Coca Cola. Ze hebben jarenlang gewerkt aan het bouwen van hun merk. En eigenlijk moet je dat als schrijver ook doen.
Dat klinkt logisch. Maar hoe word jij, als schrijver, een 'merk'?
- Je moet veel en vaak gezien worden, online en via de klassieke media
- Je hebt een strategische aanpak nodig
- Je hebt een lange termijnvisie nodig
Een voorbeeld: je schrijft nu kinderboeken. Maar eigenlijk is schrijven over grasmatten jouw ultieme droom. Dus daar werk je naartoe.
- Jaren voordat jouw boek over grasmatten verschijnt, weet iedereen die jou volgt als kinderboekenschrijver, dat jij droomt over grassoorten, wilde perken, groene zodes en strakke gazonnetjes
- Je bent je bewust van wat je doet én wat je laat, met jouw finale doel voor ogen
- Practice what you preach is jouw motto. Als graspollen volgens jou alle vrijheid verdienen dan verkondig je dus geen lofzang op elektrische maaimachines. Logisch, toch?
- Bij het ontwikkelen van jou als merk, let je op alle aspecten: je website, de beelden die je gebruikt, je posts op de socials, je publieke optredens en wat je deelt in de interviews die je geeft
Het bouwen van een merk kost tijd, concentratie, inventiviteit en energie
En het vergt kennis van het boekenvak
Het is namelijk belangrijk dat je aansprekend bent voor de verschillende partijen binnen de boekenwereld.
Boekinkopers, boekhandelaren, journalisten, lezers, ze hebben allemaal andere interesses of belangen bij wat jij maakt.