Hoe meer interactie, hoe groter je bereik

This is a subtitle for your new post

Het sleutelwoord voor social media is interactie


Als je je op de social media begeeft wil je niet alleen maar zenden. Natuurlijk post je die geweldige recensie op Facebook. En de iconische foto waarop je je handtekening zet onder het contract met de uitgeverij? Op Instagram ermee. Logisch.

Maar je posts gaan pas echt voor je werken als je het niet bij zenden alleen laat. Je recensie krijgt vleugels als er interactie ontstaat.


Maar hoe veroorzaak je die interactie?

 Door vriendschappen aan te gaan. En je zult zelf de eerste stap moeten zetten.

Bijvoorbeeld: een volger vertelt onder jouw bericht dat ze zo genoten heeft van je boek? Steek dan niet alleen een duimpje op. Reageer met een relevante opmerking, of stel een vraag. Wissel informatie uit. Dat betekent dus ook dat je ook inhoudelijk reageert op posts en berichten van de mensen die je zelf volgt.


Met andere woorden: Post interessante content en communiceer met je volgers. Zorg dat je bericht door veel mensen geliket, gecomment en gedeeld wordt.


Post jij één keer per week?

Dan hebben we slecht nieuws voor je.

Om het écht goed te doen op de socials, is vaak posten de crux.

Het algoritme reageert positief op accounts en berichten die veel gezien worden. Hoe meer mensen langer blijven stilstaan bij jouw content, hoe relevanter je wordt. Hoe meer mensen je gaan volgen, hoe vaker je berichten aan anderen worden voorgeschoteld.


Vind je iedere dag te veel? Overweeg dan toch om minstens drie keer in de week een bericht te plaatsen. Het levert je gelijk veel meer zichtbaarheid op.


Zie je ertegenop?

Ik begrijp het. Ik heb er ook mee geworsteld.

Speciaal voor jou geven we binnenkort onze social media-training. ‘Schrijvers op socials’ leert je wat interessante content is. En, heel fijn: we gaan ook in op de techniek (bijvoorbeeld: hoe maak je een Story of een Reel?).


Schrijf je in voor de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven. En hou je mailbox goed in de gaten, want we hebben speciaal voor onze nieuwsbrieflezers een mooie aanbieding!


Lees hier mijn blog over ‘de arm van Musk’ en het dilemma dat Meta heet


door Dorine Holman 19 mei 2025
Haydens ontslag raakt mij diep. Het is -in mijn ogen - een moderne vorm van censuur.
8 mei 2025
Laatst sloeg een nieuw teamlid nog steil achterover toen ze in de gaten kreeg wat ik allemaal doe op zo’n werkdag. We hebben het samen even uitgerekend: dagelijks schaak ik op minimaal 25 borden tegelijk.
door Dorine Holman 7 mei 2025
Daphne Deckers viert feest met de jubileumbundel ‘Ouder & Wijzer’
door Dorine Holman 22 april 2025
Vanaf deze week: iedere maandag een nieuwe podcast van Dorine
16 april 2025
Oud-politica Hedy d’Ancona nam een eerste exemplaar van DNA liegt niet! in ontvangst.
Irene Wiersma, auteur van de roman Prooidier
4 april 2025
Mariëtte Hamer nam de roman Prooidier van Irene Wiersma op 1 april in ontvangst.
7 maart 2025
'Winnen van de Wereld' is getipt voor de Vlaamse jeugdboekenmaand
Omslag van De waterzoon, het essay van Eva Vriend voor de Maand van de Geschiedenis 2025
7 maart 2025
In het essay voor de Maand van de Geschiedenis: 'De waterzoon' onderzoekt Eva Vriend hoe we ons verhouden tot de natuur, aan de hand van de ideeën van Jac. P. Thijsse en diens oudste zoon Jo Thijsse.
social media icons, FaceBook, Twitter, X, Instagram
door Dorine Holman 24 januari 2025
Na ‘de arm van Musk’ is het ook voor mij helder: op X wil je niet langer gezien worden. Onhandige beweging of niet, de grens is overschreden. Maar hoe moet dat nu met Meta?
14 januari 2025
Mario Withoud vertelt over zijn leven en werk als schrijver in zijn woonplaats Almere.
Show More